Dilema Makanan Hari ini

Makanan adalah sumber utama kehidupan manusia. Umat ISLAM adalah suatu umat yang telah disyari’atkan oleh ALLAH swt. dengan mewajibkan memakan dari sumber yang HALAALAN THOYYIBA... HALAL lagi baik.

Pencernaan dalam sistem tubuh badan manusia mengikut apa yang dimakan. Jika makanan itu HALAL maka terbitlah budipekerti yang mulia, dan jika sumber atau makanan itu HARAM maka terbitlah perangai-perangai keji yang dicela syarak. Disamping itu, selain daripada makanan peralatan luaran seperti kosmetik, dandanan diri, keperluan harian dan sebagainya juga merupakan barang kegunaan utama umat ISLAM. Adakah diyakini semuanya itu HALAL LAGI BAIK?

PRODUK YANG ANDA GUNA HARI INI!

Perlu anda ingat, kebanyakan kilang pengeluaran produk makanan atau lainnya bukanlah dari pengilang orang ISLAM meskipun mendapat sijil HALAL, namun persoalannya: “BERMULANYA KESUCIAN ITU ADALAH DARI TANGAN-TANGAN Orang Yang Mempunyai Kalimah Laailaaha illallah… Muhammadur Rasulullah…Iaitu pastinya Orang MUSLIM…. Yang dimakan itu bukan sahaja makanan dari tangannya tetapi juga RUH ISLAMnya itu yang diperlukan.

FAHAM ORANG BUKAN ISLAM

Orang bukan ISLAM sudah pasti tidak akan memahami apa itu erti “SUCI”? Pada mereka memadai dengan tidak memasuki babi atau arak dalam makanan itu sudah cukup untuk dinilai “SUCI”. Walhal sebelum datang ke kilang baru sebentar tadi mereka membelai-belai anjing kesayangan mereka atau makan khinzir; dan dengan tangan itu jugalah yang menguli tepung untuk dibuat roti atau biskut yang bakal dijual pada umat ISLAM!

PENILAIAN SUCI:

Oleh yang demikian penilaian suci itu tidaklah boleh diambil mudah oleh pengguna ISLAM kerana ia akan memberi kesan pada kehidupan seseorang dari segi agamanya iaitu ketaatannya pada ALLAH dan Rasul-Nya. Sebab itulah hari ini ramai yang menjadi ISLAM di sisi manusia tapi kufur di sisi ALLAH kerana mengabaikan tuntutan syarak.

APAKAH KAITANNYA PRODUK HARAM DENGAN LEMAHNYA ORANG MUSLIM AKHIR-AKHIR INI?

Akibat dari banyak makan makanan yang tidak HALAALAN THOYYIBA menjadikan orang-orang ISLAM cintakan dunia dan kejahatan lebih dari akhirat. Hati menjadi semakin keras, gelap dan sukar dididik. Patuh dan cinta kepada maksiat lebih dari cintakan kebaikan dan akhirat.

Hilang semangat berjuang untuk ISLAM kerana daging yang tumbuh dalam badan banyak terhasil dari makanan yang HARAM atau syubhat.Sanggup dan taat kepada perjuangan musuh-musuh ALLAH kerana mereka mencipta makanan yang boleh mengubah minda dan mentaliti orang-orang ISLAM yang lalai dan ingkar dengan ALLAH dan Rasul-Nya.

TANGGUNGJAWAB ORANG-ORANG ISLAM.

Mempelajari bidang-bidang khusus dalam pemakanan dan pembuatan supaya menjadi pakar dalam menyediakan produk HALAALAN THOYYIBA.

Menjadi usahawan dalam perusahaan produk-produk HALAALAN THOYYIBA.

Mendidik umat ISLAM tentang kesan dan akibatnya dari makan makanan yang tidak HALAALAN THOYYIBA.

Menubuhkan pusat penjualan produk-produk HALAALAN THOYYIBA dan berusaha menjauhi serta zuhud dari produk-produk haram. Mempelajari dan mengetahui tentang bahan-bahan produk haram.

APA TUGAS ANDA?

Untuk memastikan kita dapat TAAT PERINTAH ALLAH SWT. DAN IKUT SUNNAH RASULULLAH SAW. Maka anda hendaklah lebih ZUHUD dalam memilih produk dan memastikan produk itu HALAALAN THOYYIBA. Sokongan anda kepada produk keluaran pengilang ISLAM sangat-sangatlah dialu-alukan sebagai fardhu ‘ain.