Persoalan halal: Air tangan Kuffar


Sama-sama kita hayati dan renungkan;
1. Manusia kafir / kuffar / kafirun - mereka ini adalah tidak HALAL dan TIDAK SUCI dari segi AGAMA ISLAM kerana mereka tidak mandi hadas/junabah, tidak SAMAK kalau pegang anjing /bab1 , tidak basuh berak [lap saja] , tidak basuh selepas membuang air kecil.
2. Sentiasa berada dalam kekufuran [tidak beriman] dan HADAS , erti kata lain mereka adalah NAJIS. Kalau mereka sendiri tidak HALAL dan SUCI, bagaimana makanan yang mereka buat
boleh diketagori HALAL????
4. Mereka tidak Tahu HUKUM THOHARAH ; jenis air yang boleh dan tidak boleh digunakan; mana satu najis kecil / besar . Bagi mereka pegang anjing tidak apa - macam pegang kucing saja. Peluk cium anjing sebelum buat makanan , bancuh tepung buat kek/roti, biskut dll apakah kesannya bila manusia kuffar buat makanan?
Rujukan 1:
Surah Al Baqarah - Ayat 168 - 169
“Maksudnya lebih kurang: Wahai Manusia , Makanlah kamu apa yg di ada di bumi ini yang Halal lagi baik - “Halalan Thoyyiba”. Janganlah kamu mengikut langah syaitan kerana mereka itu musuh kamu yang nyata. Sesungguhnya mereka menyeru kamu ke arah kejahatan [kemungkaran] dan mengatakan terhadap Allah apa yg kamu tidak tahu’
Rujukan 2:
Hadis Nabi - mafhumnya: Sesunggunhnya Halal itu jelas, haram pun jelas dan di antara keduanya adalah ’syubhah’ , di mana ramai yang tidak tahu. Para Ulama berpendapat bahawa perkara Shubhah adalah cenderung ke arah Haram . Tidak ada syubhab cenderung kepada Halal.